COVID-19 BELEID

Tijdens de Covid-19 pandemie staat in de eerste plaats ieders gezondheid en welzijn voorop en proberen we een werkbare situatie te behouden waarbij we zorg kunnen leveren zonder daarmee risico te lopen.

Hebt u klachten aan het bewegingsapparaat en wilt u graag een afspraak maken?
Bel 026-4723616 of stuur een bericht per e-mail naar info@reflex-fysiotherapie.nl.

De afspraak in de praktijk.

Komt u naar de praktijk voor een behandeling dan zijn de volgende hygiëne maatregelen van kracht:

  1. U zegt de afspraak af als u hoest of andere verkoudheidsklachten en/of koorts heeft.
  2. U komt alleen, tenzij het noodzakelijk is met een ander persoon erbij. 
  3. U komt maximaal 5 minuten van te voren binnen, om het aantal mensen in de wachtkamer te beperken. U gaat na de behandeling direct naar huis.
  4. U houdt minstens 1,5 meter afstand van andere mensen die in de praktijk aanwezig zijn.
  5. Wij schudden elkaar niet de hand.
  6. Voor aanvang van behandeling graag uw handen wassen met water en zeep minimaal 20 seconden.
  7. U kunt helaas geen gebruik maken van onze toiletten.
  8. U neemt zelf een groot badlaken mee.
  9. U draagt een mondkapje.

De afspraak op afstand.

Hebt u een paramedische hulpvraag, wilt u fit en vitaal blijven of durft u simpelweg nog niet naar de praktijk te komen dan is de afspraak op afstand nog steeds mogelijk.
Uw fysiotherapeut zit ook op afstand klaar om alle vragen te beantwoorden, een beweeg- en oefenschema op te stellen en deze zo nodig aan te passen.

Blijf in beweging.

Tijdens de Covid-19 pandemie zijn mensen meer thuis dan voorheen. Er wordt vanuit thuis gewerkt, men zit  in quarantaine of durft simpelweg niet de deur uit te gaan.
Er wordt minder bewogen, terwijl het juist zo belangrijk is om in beweging te blijven.

  • Door voldoende te bewegen zet u uw hart en bloedvaten aan het werk. Hierdoor worden ze sterker en verlaag je de kans op hart en vaatziekten.  Door beweging gaat uw bloeddruk omlaag. Ook verbetert de verhouding tussen het goede en slechte cholesterol. Vooral het goede cholesterol (HDL) gaat omhoog, waardoor het lichaam meer cholesterol kan afvoeren.
  • Door voldoende te bewegen worden de spieren goed in het oppikken van brandstof uit het bloed. Hierdoor wordt de kans verlaagd op bijvoorbeeld overgewicht en diabetes type 2.
  • Ook uw hersenen worden aan het werk gezet bij bewegen. Delen van de hersenen worden extra geprikkeld, de doorbloeding van de hersenen neemt toe en de werking van hormonen en andere stoffen in het brein verbetert. De verbeterde werking van het brein heeft een gunstige invloed op uw stemming en kwaliteit van leven. Er is veel wetenschappelijk onderzoek verricht naar de verschillende effecten van bewegen op ons brein bij verschillende psychische klachten en de achterliggende verklaringsmechanismen. Hierdoor is duidelijk geworden dat sporten als therapeutisch middel onder andere ingezet kan worden bij stress en burn-out klachten, ADHD, angstklachten, autisme, depressie, posttraumatisch stressstoornis, schizofrenie en verslavingen.
  • Regelmatig bewegen verstevigt het immuunsysteem. Zeker bij een virus dat klachten aan de longen en luchtwegen veroorzaakt, is het van belang om uw longen gezond te houden door middel van regelmatige beweging.
  • Alle hierboven genoemde aanpassingen zijn omkeerbaar. Stopt u met bewegen dan zullen uw spieren dus weer zwakker worden, u slaat brandstoffen op als vet en bewegen gaat langzaam steeds moeilijker. ‘Use it or lose it’ !